AdemVitaal

Ademhalen is meer dan simpelweg in leven blijven.

 

Ademhalen doe je elke seconde en het staat direct in verbinding met het leven. Je kunt, zonder dat je het weet, voortdurend een ongunstig ademhalingspatroon hebben en dat heeft een ongunstig effect op je gezondheid. Begin vorige eeuw zag de Russische arts Konstantin Buteyko al dat mensen met bepaalde aandoeningen een te snel en verkeerd adempatroon hadden.

Als je te snel ademt of te diep inademt dan raak je te veel kooldioxide kwijt. Dit zorgt voor verkramping in de longen waardoor vervolgens zuurstofgebrek ontstaat in het hele lichaam. Naast de longen komen vooral het hart, hersenen en de nieren in de problemen. Gek genoeg zorgt diep inademen dus niet voor meer zuurstof in de vitale organen. Door de verkeerde verhouding tussen kooldioxide en zuurstof ontstaat er een alarmsituatie in de hersenen. Door de onrustgevoelens worden de hersenen nog meer geprikkeld om diep adem te halen waardoor er een negatieve spiraal ontstaat.

 

Jaren geleden heb ik een methode ontwikkeld om dit ongunstige ademhalingspatroon aan te pakken: AdemVitaal.

Hoe werkt “AdemVitaal”?

AdemVitaal maakt gebruik van het geleidelijk veranderen (moduleren) van het tempo van de ademhaling en heeft invloed op de tijdsduur van de in en uitademing.

Deze methodiek noem ik “ademmodulatie therapie”. Er wordt gebruik gemaakt van audiosignalen die exact aansluit bij jouw persoonlijke niveau van ademhalen. Dit niveau wordt door slechts twee praktische testen in de praktijk vastgesteld.

In totaal heb ik acht verschillende niveaus gemaakt.

Doordat de oefening precies aansluit bij de conditie van dat moment werkt het altijd ontspannend. Dit is keer op keer merkbaar. Door deze oefening regelmatig, bij voorkeur dagelijks, te doen gedurende een maand zal dit merkbaar worden. Dit zal zowel lichamelijk als geestelijk merkbaar zijn. De oefening duren altijd ongeveer 20 minuten maar je kan hem dus eerder stoppen, maar doe hem minimaal 10 minuten.

 

Er worden twee MP3 audiobestanden verstuurd. Luister eerst naar het bestand met ingesproken tekst. Hier word je begeleid hoe je het moet uitvoeren. Als het duidelijk is hoe de uitvoering is kan het bestand zonder ingesproken tekst worden gebruikt.

Om merkbaar resultaat te hebben is het voldoende op de oefeningen eenmaal per dag te doen. 

Je kunt de oefeningen op elk gewenst moment uitvoeren. Het kan zittend, liggend, in de trein en  zelfs als je een wandeling maakt.

 

Het is raadzaam om ééns in het half jaar te testen of er gekozen moet worden voor een ander niveau van de oefeningen. Het kan zijn dat je natuurlijke ritme anders ligt waardoor er een AdemVitaal oefening is die beter aansluit op jouw persoonlijke toestand.

 

Voorbeeld cases​ AdemVitaal

  1. Het kan zijn dat iemand te snel ademhaalt, bijvoorbeeld 18 keer per minuut. De twee testen die vooraf gedaan worden bepalen precies hoe deze persoon ervoor staat. Na deze testen selecteer ik de oefening die het beste aansluit. De oefening begint in dit voorbeeld met 18 keer per minuut en na verloop van tijd is dat ongeveer 8 keer per minuut geworden. Dit omlaag gaan van het ademhalingstempo duurt ongeveer 5 minuten. Daarna blijft het adempatroon doorlopen op een laag tempo van ongeveer 8 keer per minuut. Deze vertraging van het ademtempo wordt begeleid met tonen die aangeven wanneer er in en uit geademd moet worden. De totale oefening duurt ongeveer 20 minuten.
     

  2. Iemand anders is van zichzelf redelijk ontspannen en haalt ongeveer 12 keer per minuut adem. Ook ontstaat er niet snel ademnood. Na de testen wordt er de passende AdemVitaal oefening geselecteerd.  Deze persoon start dus op 12 ademcycli per minuut in en na ongeveer 4 minuten is het ademtempo ongeveer 7 keer per minuut. Het duurt bij deze persoon dus korter voordat het gewenste patroon is bereikt. De totale sessie duurt ongeveer 20 minuten.
     

  3. Een derde persoon heeft al lange tijd veel stress en haalt ongeveer 20 keer per minuut adem. Verder is hij snel in ademnood. Hij is op dit moment minder goed in staat tot een heel rustig adempatroon. In plaats van ongeveer 7 ademhalingen per minuut bijvoorbeeld 10 keer. Na de 2 testen zal dat dan ook blijken. Er volg dan automatisch de oefening die daarop aansluit. De ademhaling zal dan van 20 keer per minuut rustiger worden naar 10 maal per minuut. Hierbij zal ook weer de uitademing twee keer zo lang gaan duren als de inademing.

Verschil AdemVitaal en meditatie

Dit is meer dan meditatie alleen. De aandacht is gericht op de tonen die de ademhaling sturen waardoor de hersenstam gestimuleerd wordt. Dat is de adem modulatie. Doordat je niet aan het tellen bent maar aandachtig aan het luisteren vindt er extra ontspanning in bepaalde hersengebieden plaats, precies zoals bij meditatie. Doordat je aandachtig aan het luisteren bent helpt je dat om op een eenvoudige manier in een meditatieve toestand te komen. Je profiteert dus ook van de voordelen die meditatie oplevert zoals:

  • Normalisatie van hormonen zoals beta-endorfinen, cortisol, adrenaline.

  • Betere samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft.